Åre Duved scoutkår

Idag är kåren en växande kår som 2019 passerade över 100 medlemmar och vi fortsätter att växa. Verksamheten finns i fem olika avdelningar Spårare, Upptäckare, Äventyrare, Utmanare och Familjescouter. Hösten 2018 flyttade kåren sin verksamhet från föreningshuset i Duved till Hembygdsgården i Åre. Med hembygdsgårdens fantastiska utemiljö och tilläggande skog blev flytten en succé.

Varje år arrangerar kåren Mullfjällshajken i början av december, då tar sig hela kåren upp till Mullfjällstugan vid Mullfjällets fot. Här får scouterna härja runt i snön, skida, bo i tält och umgås över avdelningarna.

På sommar halvåret i början av juni arrangera kåren återigen en gemensam hajk, Gevsjöhajken. Då tar kåren sig till Gevsjönäset vid Gevsjöns strand. Till denna hajk brukar även andra scoutkårer bjudas in för att medverka på alla hajkens äventyr och upplevelser.

I kårens verksamhet jobbar vi efter värderingen ingen tävling. Det innebär att verksamheten är fri fråprestations och tävlings moment. Fokuset läggs istället på att alla får vara med och att vara en god kamrat.

Historia

Det hela startade år 1946 då Duved och Åre registrerade varsina flickscoutkårer. År 1951 startades även Blåvingarna för yngre flickor i byarna och år 1959 slogs dessa ihop och bildade Duveds storkår och Åre storkår. Under samma period startades även Vargungarna för yngre pojkar och en scoutkår för pojkar.

Fjällstugan som idag går under namnet Mullfjällsstugan, invigdes 24 mars 1952 då den efterskänktes av en Duvedsfamilj till scouterna.
Den förvaltas än idag av riksorganisationen Scouterna och är flitigt använd av både scouter och privatpersoner. Scoutkåren låg vilande i några år men 1991 väckte prästen Sixten Klemetz liv i kåren igen.