Darren Hamlin Foto & Film Photography Are Sweden-9

Engagera dig som vuxen i kåren

Scoutförälder/ Ledare

Vill du göra roliga saker ihop med ett gäng trevliga barn och ungdomar? Kanske passar det dig att hjälpa till vid vissa tillfällen, kanske är du en ny scoutförälder/ scoutledare?

Som scoutförälder/ scoutledare hjälper du din grupp mot ett gemensamt mål, genom att vara lyssnade och stöttande. Som vuxen är din främsta uppgift att se till att varje scout får känna sig sedd och hörd och få utrymme för att växa i sig själv. Tillsammans med scouterna skapar vi ett positivt klimat, där alla känner sig hemma.

När man engagerar sig i kårens scoutmöten är det inte kunskap och erfarenhet något som är viktigt. Utan glädje och sunda värderingar. Kunskap och erfarenhet är något som byggs upp längst med vägen. Precis som våra scouter få man som vuxen lära sig genom learning by doing och bli coachad genom stödjande och lyssnade ledarskap.

”Den vuxnas scoutledarens roll är att skapa förutsättningar för scouternas utveckling. Detta genom att stödja, tillåta och uppmuntra scouternas engagemang och egna ansvarstagande.”

-Svenska Scoutrådets stagdar 2009

Utanför scoutmötena

Har man inte möjlighet att hjälpa till på avdelningsmötena med våra scouter, finns det andra viktiga saker att engagera sig i!

Kåren deltar och genomför flera olika arrangemang varje år. Allt från försäljning på julmarknad till att arrangera stora hajker med över 100 deltagande scouter. Vid dessa tillfällen behövs vuxna som är med och förbereder, genomför arrangemangen. Genom att engagera sig vid dessa tillfällen får våra scoutledare möjlighet att fokusera mer på våra barn och ungdomar. På arrangemang med försäljning gör man även en viktig insats genom att hjälp till att få ihop finansiella medel till vår verksamhet.

För att scoutkåren ska fungera finns det massa olika funktioner som tillsammans gör det möjligt för oss att bedriva vår kärnverksamhet. Att göra barn och unga redo för livet! Detta kan vara funktioner som medlemsregistrerare, styrelseledamot eller kassör. Uppgifterna kanske låter betungade med mycket jobb men dem är utformade så att dem ska vara lätta genomföra. Samtidigt som man är del av team som hjälps åt och stöttar varandra. Genom att engagera sig i olika funktioner bidrar man till att vår verksamhet går framåt och blir ännu bättre. Men även att våra scoutledare får mer tid till att fokusera på vår kärnverksamhet.

Alla vuxna och ledare ska gå utbildningen ”Trygga Möten”.

”Trygga möten” syftar till att barn ska vara trygga på sin fritid. Genom kursen utbildas scoutledaren i hur man skapar en trygg miljö för barn och ungdomar, hur man kan förebygga övergrepp och hur man ska agera om man tror att någon far illa, genom att ge ledaren kunskap och mod att agera om något händer.